Gooijert & Corrine en de zwalkende zeesterren - Reisverslag uit Mauritius, Mauritius van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu Gooijert & Corrine en de zwalkende zeesterren - Reisverslag uit Mauritius, Mauritius van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

Gooijert & Corrine en de zwalkende zeesterren

Door: Corrine

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

11 Januari 2016 | Mauritius, Mauritius

9 januari is de verhuisdag naar ons appartement. We bedanken de dame waar we mochten logeren, we zijn goed verwent door haar, elke dag kregen we vers fruit uit haar eigen tuin en de honden hebben ons prima vermaakt (ook al ontsnapte de jongste zo nu en dan). Met de taxi worden we een paar 100 meter verderop gedropt en daar zijn we dan; het appartement wat we in 1e instantie hadden geboekt. De keuken is ongeveer 10x kleiner, de badkamer is 3 x kleiner, de tuin is anders, maar het bed is groter, jippie. Hier vermaken we ons ook wel al is het allemaal minder luxe, voor ons geen probleem. We gaan lopend naar de supermarkt, maar dat doen we niet nog een keer, was toch verder lopen als we dachten. Terug gaan we met de bus, we hangen een beetje rond op het strand en snorkelen een stukje verderop, hier bizar veel beschadigd koraal, de boten die aan anker en ketting liggen slopen flinke brokken koraal. Erg jammer dat het hier niet beschermd wordt. Op het rif mag gewoon gevaren, gepeddeld, gesurft en ja zelfs gevist worden, allemaal niet bevorderlijk voor een rif. Speervissen gebeurt hier ook en het is te zien dat ook hier overbevissing een feit is. We zien weinig variëteit in vissoorten, papegaaivissen zie je dus helemaal niet, waardoor veel koraalbossen zijn begroeit met alg. Doopvontschelpen worden hier blijkbaar nog flink geoogst want we zien alleen maar kleintjes. Maar al met al zien we nog steeds genoeg wat het snorkelen de moeite waard maakt.
10 januari
We hangen op het strand en snorkelen een aantal keer, de zon doet zijn best en om 15 uur houden we het voor gezien, dan zijn we al heftig verkleurd en zoeken de schaduw op. Na het eten gaan we nog een keer het water in als het donker is. Langs de vloedlijn ligt het bezaaid met zeesterren, werkelijk honderden zeesterren liggen of op het droge of net in het ondiepe water. Degene op het droge gooien we het water in, het blijkt dat er een grote orgie aan de gang is onder de zeesterren, het is paringstijd, haha! We zien ook echt megagrote zeesterren van wel 30 cm liggen, echt heel gaaf. Dan duiken we het water in en in het ondiepe water is er al heel veel leven te zien. Het wemelt van de kleine octopussen, heremietkreeften, zeesterren, zeenaalden, zeehazen enz enz. We houden het een uur uit en krijgen het dan koud (ook al heb ik een shortie aan). We snorkelen terug in het ondiepe water en Gooijert ziet dan een sepiola, dat is een dwerginktvis, echt zo gaaf om te zien, het beestje heeft de meest waanzinnig kleuren en is zo schattig klein, het diertjes is echt maar 2 cm groot. Hij graaft zich in waarbij de ogen boven het zand blijven..… en dan een paar meter verder vind ik er ook 1!! YEAH mijn eerste dwerginktvis gevonden, echt te gek. Happy gaan we het water uit en worden in de nacht geteisterd door een idioot hard zoemende mug, zelfs 50% DEET heeft het kreng schijt aan.

• 11 Januari 2016 - 08:07

Lianne:

Haha het lijkt wel de titel van een Suske en Wiske.... Wel weer prachtig allemaal!

• 11 Januari 2016 - 10:50

Corrine:

Haha scherp opgevat Lianne, was ook de bedoeling.

• 12 Januari 2016 - 20:13

Jaap Verbruggen:

Hallo vacantie gangers . zo te zien en lezen hebben jullie het reuze naar je zin , de foto ,s zijn erg mooi wat een aparte vissen en beesten zijn daar .we lezen de berichten met plezier het staat altyd leuk geschreven ,maar je had het over een hond die weg was moest gelijk denken dat jullie een zeehond opgedoken hadden maar niet , met die heli dat lijkt me erg gaaf joh ,,genieten jullie maar lekker van de zon hier krijgen we vorst het wordt een stuk kouder ,geef mij de warmte maar nu de grtjs vermaken jullie je eigen maar hou je haaks Loes & Jaap

• 19 Januari 2016 - 20:37

Jaap Verbruggen:

HALLO luitjes hoe is bij jullie krijgen jullie al heimwee nou blijf nog maar ff want vanavond wordt de schaats marathon op natuur ijs gereden dus fris maar aan het eind van de week gaat het weer doooooien ....maar nog een lekker temperatuurtje daar ,,, zijn er nog veel toeristen daar ,.de grtjs van hier