bijzondere ontmoetingen - Reisverslag uit Malé, Malediven van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu bijzondere ontmoetingen - Reisverslag uit Malé, Malediven van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

bijzondere ontmoetingen

Door: corrine & gooijert

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

30 November 2014 | Malediven, Malé

In de middag gaan we nog eens snorkelen, het rif rondom het eiland is enorm. We zien een octopus die zich in dezelfde kleuren als de rots waar hij zich verstopt laat verkleuren. We ontmoeten wederom een karetschildpad, deze is ook weer totaal niet bang, hij haalt een ademteug boven water en blijft even aan het wateroppervlak drijven terwijl wij rondom hem heen dobberen. We kunnen zijn schild en zijn flippers aanraken, hij vind het allemaal prima. Hij dobbert zo even rond en we hebben wat oog in oog momenten met de schildpad, heel bijzonder!! Dan duikt hij weer onder en we zien hem nog een tijdje rondzwemmen. Ik zal proberen uit te leggen hoe het er hier onderwater uitziet. Rondom het hele eiland is een koraalrif er zijn 5 in en uitgangen die erg handig zijn want bij eb kan je nagenoeg niet meer over het koraal zwemmen zo ondiep is het water dan. Hier en daar is het rif wat verder van het eiland vandaan en heb je eerst een zandvlakte, ook daar groeit koraal, maar minder als op het rif zelf. Deze lagune is een ware kraamkamer. Elke dag zien we miniatuurvisjes zwemmen die je op het rif in het groot ziet. Het wemelt van de kreeftjes en krabbetjes in het ondiepe zanderige gedeelte en ook zie je heel veel zeekomkommers in alle soorten en maten en kleuren. Het waterleven begint al bij de vloedlijn waar het krioelt van de krabben en heremietkreeftjes. In het ondiepe gedeelte zie je elke dag de baby zwartpunt rif haaitjes zwemmen en een grote en maffe trekkervis zwemt ook in het ondiepe gedeelte, deze formaten zwemmen normaal gesproken rond het rif, maar deze vis zoekt de strandbezoekers op lijkt het wel. Het groen bruine artistieke visje is een baby bruine boompjeslipvis en laat zich gewoon niet fotograferen…..(tot nu toe).
Op het eiland zelf zien we vleerhonden rondvliegen en eten en hangen in de bomen, verder zijn er diverse hagedisjes te zien en de reiger uiteraard. Het eten is supergoed en erg gevarieerd en de bezoekers van het eiland zijn ook errrug gevarieerd, hahaha. 90% Duitsers 9% Aziaten en 1% Gooijert&Corrine. Het grappige is dat de paden van zand zijn maar ook de receptie en een deel van de zitjes zijn op het zand. Het restaurant zelf is wel een tegelvloer.

Terug naar de onderwaterwereld, we zwemmen verder en verder en floep daar komt een gevlekte adelaarsrog aanzwemmen, zonder lange staart, maar met een loodsmannetje, de rog heeft erg veel haast, maar het lukt Gooijert wel om een foto van hem te maken. En dan ………… (bedenk er wat trommelmuziek bij) jawel haaaaaaai een HAAI!!! Een prachtige zwartpunthaai van serieus formaat (1,80) komt aan zwemmen, ik plens met mijn flipper op het water om de aandacht van Gooijert te trekken, maar de haai schrikt zich rot van mij en snelt ervandoor en Gooijert reageert niet…… Dus ik gil boven water HAAAAAAAI……… de haai zwemt weer langs en zo zien we hem een paar keer voorbij zwemmen, fotograferen is lastig. En dan zien we er 2!! WOUW wat gaaf….. dat is vast de papa en mama van de baby’s die rondom ons eiland zwemmen. We zitten inmiddels al ver van ons eiland af, het rif is zo uitgebreid, dus we zwemmen na een uur terug over het koraal naar het eiland toe. Gooijert duikt met 3 Duitsers die veel te snel zwemmen naar zijn zin, beetje jammer.
Donderdag 27 november
Inmiddels laat de zon zich zien en het is 32° in de schaduw. Het verkleuren gaat bizar snel! Zelfs met factor 30 die zeer water resistent is zijn mijn kuiten licht verbrand. Ik snorkel nu wel met korte broek en shirt aan. Het wordt bijna vervelend maar tijdens het snorkelen zien we weer een karetschildpad, deze is iets voorzichtiger, maar we zien hem wel een tijdje zwemmen onder ons.
Vrijdag 28 november
Gooijert duikt deze ochtend met een man en vrouw, wederom Duitsers maar deze spreken Engels dat is een stuk makkelijker. Ik hoor ze tegen Gooijert zeggen: we are very slow divers….en Gooijert juicht, uiteindelijk blijven ze 67 minuten onder water, een zeer geslaagde duik, ze zien een schilpad, een giftig wrattenslakje, al het gebruikelijke spul en een bijzonder visje. Gooijert denkt een leafvisje, ik denk een fluweelvis en hier op de duikbasis zeggen ze dat het een schorpioenvis is…we zijn er nog niet achter wat het nou wel is.
In de middag snorkelen we weer een ander gedeelte van het eiland af, om verbranding te voorkomen trek ik Gooijert zijn pak aan, ik voel me een teletubbie en sumoworstelaar tegelijk en ik heb het bloedheet in het pak, maar ach ik kan zo wel onbezorgd snorkelen. Het is weer snikheet vandaag.
Zaterdag 29 november
We hadden ons voor vandaag opgegeven voor een boottocht naar een mantapoint, die ging helaas niet door vanwege te weinig deelnemers.
Deze ochtend gaan we weer een stuk rif verkennen, we hebben echt nog niet alles gehad. Het eiland zelf loop je binnen 15 minuten rond, maar het rif kan je uren en uren op vertoeven (en dat doen we dan ook) Ik ga weer snorkelen in Gooijert zijn wetsuit, het is alles behalve charmant en comfortabel, maar het is niet anders, alles beter als verbranden. We gaan snorkelen in de coralgarden en dat doet zeker zijn naam eer aan. Echt een onderwatertuin vol met koralen. We zien enorme koraaltafels en hier zien we ook bizar grote doopfontschelpen los liggen (meestal zijn ze in de rotsen vastgegroeid). Grote baarzen passeren ons en we zien de meest uiteenlopende soorten vis en in diverse kleuren. Ik ben op zoek naar zeepaardjes en spookfluitvisjes (nog 1 van onze wensen) maar helaas heb ik ze nog niet gevonden. In de middag gaat Gooijert duiken (vanaf de boot)en ik ga even snorkelen, het is inmiddels bewolkt dus ik kan wel even in bikini. Ik plons voor onze bungalow in het water het is vloed dus ik kan over het koraal zwemmen. Ik zie mooi schelpen en joepie eindelijk ook leeg! De meeste schelpen die we vinden zijn namelijk bewoond door de slak of een kreeft. Mijn handen zitten vol na een half uurtje dus ik ga maar terug. Voor onze bungalow hebben we een spoelbak om je zandvoeten te spoelen, het is overigens gewoon zeewater wat uit de kraan komt. Ik spoel mijn voeten en de schelpen, toch blijkt dat er 1 schelp bewoond is door een kreeft…… die gooi ik later terug in het water. Een andere schelp spoel ik uit en er floept iets uit. Het blijkt een ieniemieniegarnaal te zijn en ik haal hem uit de spoelbak en stop hem in een glas. Ik laat hem aan Gooijert zien die nog geen garnaal heeft gezien op de Malediven en ik maak foto’s van het kleine diertje en laat hem daarna weer los in zee. Ik werk het blog bij en smeer me nog maar eens in met DEET, want helaas weten de muggen me te waarderen.
Gooijert: Oké nu is het mijn beurt. Het duiken hier is echt geweldig een heel gevarieerd onderwaterleven, veel harde koralen en af en toe ook zacht koraal, je ziet hier met grote regelmaat murenes, schilpadden, grote zeebaarzen en vreselijk veel kleine en grote koraalvissen. Vanmiddag voor de eerste keer mee geweest voor een bootduik, we gingen naar een rif midden op zee met een top tussen de 5 en 7 meter, mooie drop off met diverse holen erin waar van alles in groeide en rondzwom. Het was een zo gehete driftduik wat een luie-duiker-duik is, je kiest een diepte en laat je dan door de stroming mee nemen langs het rif, het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je bij het rif blijft. En hard zwemmen als je zo nodig weer iets op de foto wil zetten om stil te hangen natuurlijk. Veel leuke dingen gezien, erg veel murenes, een paar mooie slakjes, mooie soft koralen, een school barracuda’s, 2 schilpadden waarvan ik er 1 heb gefilmd en erg veel kleine koraalvisjes te veel om op te noemen. Terug op het eiland even met Corrine wat gedronken en een plan de campagne gemaakt voor onze nacht snorkeltocht, net toen we zaten te bedenken dat we ons klaar moesten gaan maken ging de telefoon. De duikbasis had eindelijk een nachtduik (was er al 3 dagen heen geweest en het ging steeds niet door) dus plan omgegooid en hup in mijn duikkloffie en het water in. We doken met z’n 3en een Zwitser een Duitser en ik, de Zwitser had een waanzinnig mooie lamp waar ook UV licht op zat, als je dat in het donker op het rif aandoet ga je echt uit je dak….. wat een kleuren! Weer veel gezien onder andere grote zeebaarzen, murenes, een octopus, kappersgarnalen, heremietkreeften, een baby oosterse diklipvis en een zeer zeldzame spitssnuit pincetvis. Kortom het was een geweldige duik en ik ben weer erg gelukkig joehoeeeeeeeeeeeee wat is het fantastisch op de Maldiven.

  • 30 November 2014 - 06:59

    Erik Wildeboer:

    Ziet er gaaf uit!!! Wat een beleving. Sealife is er niks bij.veel plezier verder!!!!!

  • 30 November 2014 - 10:01

    Lianne :

    Wat geweldig om jullie ervaringen weer te lezen! Wat is er toch veel moois op de wereld

  • 30 November 2014 - 16:34

    Gooijert En Corrine :

    ons onderwateravontuur van vandaag was helemaal geweldig!!! Maar we houden het spannend over een paar dagen komt er weer een blog aan......hihi

  • 30 November 2014 - 17:26

    Gooijert Uit BAB:

    v0l belangstelling volgen we jullie, we zijn jaloers op het mooie weer daar. Groetjes A en G.

  • 01 December 2014 - 18:39

    Jeanine:

    Heerlijk die verhalen.
    T is bijna alsof we er een beetje bij zijn :)
    Klinkt geweldig.

Tags: malediven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malediven, Malé

gooijert en corrine

We wonen op een zalig stekkie in Maarssen, we houden intens veel van dieren, natuur, elkaar en van reizen.

Actief sinds 19 Okt. 2009
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 85180

Voorgaande reizen:

29 November 2017 - 14 December 2017

Egypte de onderwaterwereld van Wadi Lahmi

01 Januari 2017 - 31 Januari 2017

Palawan

01 Januari 2016 - 02 Februari 2016

Mauritius

05 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Dominicaanse Republiek

23 November 2014 - 15 December 2014

Naar de Malediven!!!

Landen bezocht: