het grote avontuur - Reisverslag uit Malé, Malediven van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu het grote avontuur - Reisverslag uit Malé, Malediven van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

het grote avontuur

Door: corrine & gooijert

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

08 December 2014 | Malediven, Malé

Donderdag 4 december
Hoe vreselijk laag water we gisteren hebben hoe vreselijk hoog het water deze ochtend is, woeste golven zien we vanuit onze bungalow. Heeft te maken met springtij volgens Gooijert. Gooijert gaat duiken, heeft een ontmoeting met een karetschildpad die lekker aan het eten is en vervolgens in Gooijert zijn camera een lekker hapje zien, wat resulteert in wel heel erg close up portret, haha. Ik snorkel aan de binnenkant van coral garden en zie daar een grote gevlekte egelvis, die verwacht je niet in het ondiepe gedeelte. Vroeg in de middag dobberen we gewoon wat in het water en er komt weer een bruidspaar met fotograaf aanwandelen, dit was vorige week ook al een keer gebeurt. Vanuit het ondiepe water kijken we toe hoe de shoot eraan toe gaat, te leuk om te zien! In de middag trekken we er weer op uit. We gaan bij de zandbank het water in en gaan zo het rif af, we zien steeds een grote black tip haai heen en weer zwemmen en we worden ineens verrast door een grote school van 50 grote rifbaarzen, indrukwekkend om te zien! Dit gedeelte van het rif ligt best ver van het eiland af dus hier kom je dan ook bijna geen snorkelaars tegen (daar houden we van, haha) Gooijert vind een groot exemplaar van de giftige wrattenslak en inmiddels is al het water weer gezakt, we zien weer het koraal boven het water uitsteken wat ook betekend dat je pas weer bij de in en uitgang het water uit kan, en zo snorkelen we dus dik 2 uur. In het heel erg ondiepe water vinden we heel veel heremietkreeftjes en krabbetjes. Op een stukje steen zie ik iets mafs bewegen, wat het is, is me onduidelijk. We leggen het vast op camera, ik dacht eerst een zeester of een inktvisje, maar volgens Gooijert is het een krabje. Het beestje is volkomen gecamoufleerd met zand, we zien amper wat de voor of achterkant is. Het beestje is niet schuw en aan de bewegingen te zien is het een krabje. Als hij dan in het zand valt zien we hem ook echt niet meer terug. Dan vinden we een mooie huisjesslak, het is een money cowrie, dit schelpje werd vroeger als betaalmiddel gebruikt, vandaar zijn naam. Het is een klein schelpje van 2 cm met daarin een zwart/wit gevlekt slakje die heel veel pluimpjes op zijn lijf heeft.

Vrijdag 5 december
Sinterklaas is niet langs geweest, dat kon ook niet zei Gooijert, want we hebben geen schoorsteen. Deze ochtend hebben we een flinke regenbui, maar het klaart al snel weer op. Ik (gooijert) ga weer duiken. Opnieuw ga ik naar de coral garden waar ik ontdek hoe simpel het is het wrakje te vinden en weer ben ik verbaast over de navigatie talenten van sommige duikers. Het wrakje is zo makkelijk te vinden namelijk, als je vanuit het punt waar je het water in gaat zuiver noord zwemt kom je het vanzelf tegen of als je dat niet lukt……………….. volg het touw wat gespannen is over de bodem. Ik zie verder grote zee baarzen. Mooie zeesterren, veel mooie koraalformaties en een mooie tweeling chromodoris (een mooi geel slakje) en natuurlijk weer heel veel andere koraal vissen. Als ik het water uit kom hoor ik van een van de medewerkers van de duikbasis dat er 10 manta’s zijn gezien op de kop van het eiland. Vlug mezelf uit mijn pakkie wurmen en naar Corrine rennen om haar op te halen. Een kwartier later liggen we er al in , maar helaas wat we ook langs zien komen geen manta te bekennen. Na een uur houden we het voor gezien en gaan we er weer uit. Het is ook weer tijd voor de lunch dus hopla onder de douche door en eten maar weer. De middag verloopt rustig beetje slapen, boekje lezen en wat slenteren over het strand. In het lage water vinden we weer het bijzondere zandkrabje, we nemen hem mee en fotograferen het diertje met de macrolens. We vragen bij de duikbasis wat voor diertje het is (we hebben hem in een glas met zeewater meegenomen), maar niemand weet het en heeft het diertje eerder gezien. We verbazen ons dat eigenlijk niemand het creatuurtje boeiend vindt en wij wel. Uiteindelijk vinden we in het vissenboek dat het gaat om een spinkrabje (tuberculate spider crab). We laten het diertje weer los in het lage water (de kraamkamer). Om 6 uur gaan we het water weer in voor onze nachtsnorkeltocht. Het valt niet mee omdat het erg laag water is en we aan de binnenkant van het koraal op de zandvlakte wilde snorkelen, maar we zien wel veel leuke dingen zoals een kleine zwemmende murene, anemonen die kleine visjes verorberen, piepkleine anemoon krabbetjes, garnalen, een mooie grote kalf kauri (schelp slak), twee mooie rood gestippelde heremiet kreeften en een flits van een pijlstaartrog. We liggen er bij elkaar toch weer ruim anderhalf uur in en moeten er uit omdat mijn lamp leeg is. Wat is het toch geweldig leuk hier om te nachtsnorkelen.
Verder is het al een ware dierentuin bij onze bungalow, zo hebben we 2 gekko’s op ons terras, een mierennest voor de deur, een hagedis die in de boom voor ons terras woont, we hebben een bijenhotel in de spanten van het dak, we hebben een gekko in de slaapkamer en sinds vanmiddag hebben we ook een nachtvlinder binnen erbij, gezellig hoor. Verder houdt Charlie de loopvogel (klein steltlopertje die een hoop kabaal maakt zowel overdag als ‘s nachts) Gooijert regelmatig uit zijn slaap, haha we hebben een 1 benige en een 2 benige Charlie op het eiland rondlopen. De enige dieren die ik (corrine) vooral niet fijn vind zijn de muggen, ik word weer lek gestoken en dit keer vooral op mijn voeten en kuiten, zo had ik ook al een muggenbult onder mijn voet, niet fijn!!!

Zaterdag 6 december
Vanmorgen heb ik gedoken met een Japans stel met alle twee een dikke camera. Zo een waar je ook een auto van kan kopen en dan bedoel ik geen japannertje maar een dikke duitser. Weer leuke dingen gezien zoals een napoleonvis, mooie poetsgarnalen, een vijlvis, een paar kogelvisjes in verschillende soorten en diverse murenes. Natuurlijk ook weer het een en ander op de foto gezet al durfde ik niet zo goed naast al dat Japanse camera geweld. Kortom dit was een geweldige duik, lekker relaxed en ik heb weer genoten. De snorkeltrip in de middag is ook weer bijzonder, veel stroming maar we zien nog wel een mooie black tip haai in het ondiepe water voorbij zwemmen. We zwemmen zo zachtjes aan richting de bootsteiger en dan begint het te regenen, het begint wat harder te regenen en toen ging het los, een ware douchregen stort uit de lucht, de druppels prikken op je rug. We hebben wel eens vaker gesnorkeld in de regen maar dit is echt bizar!!!

• 08 December 2014 - 04:54

Gooijert En Corrine :

sorry mensen maar we ontdekken net dat tot nu toe alle foto's bij het verslag het begin staan

• 08 December 2014 - 13:53

Lianne:

Ziet er weer super uit en ben benieuwd naar de macro's van dat schattige krabje :-) Nog steeds geen zeepaardjes gezien Corrine?
    Groetjes, X Lianne

• 12 December 2014 - 18:07

Ponsen:

@gmail.com alles gehad zon en regen wij de kou tot gouw.