hardcore - Reisverslag uit Malé, Malediven van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu hardcore - Reisverslag uit Malé, Malediven van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

hardcore

Door: corrine & gooijert

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

14 December 2014 | Malediven, Malé

Maandag 8 december

Na het ontbijt updaten we ons blog en komen erachter dat we steeds foto’s bij het eerste verhaal hebben neergezet, oeps niet handig….. Gooijert neemt een duik deze ochtend en ziet weer de sargasso hengelaarsvisjes, kleine vijlvisjes en ander mooi spul, ik besluit om maar eens te gaan snorkelen aan de ruwe kant van het eiland, het is windstil en het water is vrij glad en ik wil wel weer eens schildpadden zien. Ik ga het water in en het begint te regenen, hmmmm lekker dan. Maar het is de moeite waard, want na 10 minuten snorkelen zie ik een prachtexemplaar karetschildpad (metertje groot) in het ondiepe gedeelte boven het rif. Ik zwem voorzichtig naar hem toe en hij is zo belachelijk dichtbij! Ik kan hem overal aanraken, ik doe het voorzichtig, ik wil de schildpad niet laten schrikken. Natuurlijk mag je de schildpadden helemaal niet aanraken, maar ach ik ben niet zomaar iemand…hihi. Ik zwem een tijdje met de schildpad mee hij neemt een paar ademteugen en gaat iets dieper zwemmen, er komen duikers en snorklaars voorbij, ze zien de schildpad, wijzen en kijken ernaar en zwemmen door (?!?!?!???!!) Dat snap ik dus niet en daar verbaas ik me dus altijd weer over, je ziet een karetschildpad en zwemt door???? WTF alsof je ze iedere dag ziet, zo mooi en niet schuw. Ik blijf nog even bij de schildpad en het begint weer serieus hard te regenen en te waaien. Ik zeg de schildpad gedag en zwem tegen de stroming in terug naar de steiger. Het is enorm druk op het rif, heel veel scholen vis en ik zie nog een schooltje sepia’s voorbij snellen. Ik besluit verder door te zwemmen en over het rif naar onze bungalow te zwemmen. We hebben gisteren gelezen dat je helemaal niet over het rif mag zwemmen…..ahum…..maar goed bij vloed kan het wel als je maar voorzichtig zwemt, dus je benen stil en gestrekt en met je armen zwemmen en soms voorttrekken aan de rotsen. Niet zoals we gisteren 2 japanners zagen die bij eb over het koraal liepen met flippers en zo het water uit kwamen (serieus waar). Als ik bovenwater kijk zie je geen hand voor ogen door de golven en kletterende regen, onderwater is alles rustig. Ik zwem gestaag door en dan stap ik als een gelukkig mens uit het water, dit was goede ochtendgymnastiek en onderwater was het super!!!
’s Middags snorkelen we met zijn 2-en, weer dezelfde route en weer zien we een schildpad dit keer zwemt hij wat dieper, de stroming is heftig en dan laten we ons op de stroming mee langs het rif sleuren.
Dinsdag 9 december.
Deze ochtend ga ik vroeg het water in uurtje of 9 en ik stap na 25 minuten alweer het water uit, ik doe tegenwoordig aan hardcore-turbosnorkelen, ik weet waar ik naar op zoek ben, groot spul! Bij de ruige kant van het eiland ga ik bij de bootsteiger het water in rechts af. Ik zie al snel een grote witpunthaai naast me zwemmen (niet pal naast me uiteraard) dan zie ik iets in de verte …. iets groots… ik kom dichterbij en zie dat het napoleonvis is, wouw mooi, al is hij maar een 1 meter (ze kunnen vele malen groter worden) en dan komt een adelaarsrog mijn kant op zwemmen, hoe cool is dat??? Ik dacht het wordt niet beter deze snorkeltrip dus vandaar dat ik na 25 minuten alweer happy op de kant stond, haha. Gooijert duikt met het Japanse gezelschap en hun onderwatercamerageweld.
In de middag duikt Gooijert met een Zwitserse man (Hans) en dat bevalt goed, een rustige duiker die weinig lucht gebruikt, ze blijven 80 minuten onder water, hij maakt gelijk een afspraak om de volgende ochtend ook met hem te duiken. Ik zwem de hele ruige kant van het eiland af en zie een prachtige koffervis, de eerste koffervis van deze vakantie en wat voor 1!! Het is een witpuntkoffervis, een prachtig gestippeld exemplaar aan de onderkant paars/blauw met gele stippels en de bovenkant zwart met witte stippels, helaas heb ik geen camera bij me dus geen bewijs dat ik het diertje heb gezien. Einde van de middag sloopt Gooijert de kokosnoot open die we deze ochtend hebben gevonden en eten hem op (lekkerrrrr)
Rond half 6 gaan we in de schemering het water nog maar eens in. Dit keer aan de zijkant van de coralgarden. Zo pakken we een stukje van de binnen (ondiep) en buitenkant (diep) mee. Weer op zoek naar de tijgerkoraalkrab en dan zie ik hem!!! Het zijn er zelfs 2, wat een prachtig krabje, alleen erg lastig te fotograferen, ze komen pas komen ze tevoorschijn als het donker is en dan verschuilen ze zich tussen het koraal, dus erg lastig te belichten. Met 2 duiklampen en een flitser proberen we het diertje vast te leggen. Verder zien we een paar zee-egels die aan de wandel zijn en weer die mooie rood gestippelde heremietkreeft, die duidelijk heel veel haast heeft. Zondagavond hebben we hier ook gesnorkeld en toch is het elke keer wat anders wat we zien, zo blijf het verrassend en spannend wat we steeds weer meemaken.
Woensdag 10 december
We besluiten om eens vroeg te gaan snorkelen, half 7 gaat de wekker en 10 minuten later liggen we in het water, net zoals de afgelopen 5 nachten heeft het weer flink gehoosd en het druppelt nu nog even na. We snorkelen een half uurtje en het enige bijzondere wat we zien is een napoleonvis die in wat ondieper water dobbert. Om 10 uur ga ik (gooijert) weer met Zwitser Hans duiken, we nemen de ruige kant van het eiland. Meteen als ik mijn hoofd onder water steek kijk ik zowat een blacktip haai in zijn ogen, dit beloofd wat! Na een paar minuten zie ik een mooie koffervis, geel met zwarte stippen (geelbruine koffervis is zijn naam). En halverwege de duik krijgen we gezelschap van een gele murene van anderhalve meter die een klein kwartier om ons heen blijft zwemmen. Het was weer een mooie duik met veel vis en zeesterren, verschillende murenes en een hoop klein spul. Na ruim een uur klimmen we voldaan het water weer uit. Het is de hele ochtend al mistig en later in de middag begint het te regenen. We hebben een boottocht naar turlepoint geboekt maar vanwege het slechte weer (hardcore regen en onweer) is de trip afgelast. Rond 5 uur gaan we toch nog even snorkelen het regent bijna niet meer en dit keer neem ik (corrine) de camera onder water ter hand, dat belooft wat! Nadat een aantal vissen totaal niet willen meewerken, ik kramp in mijn hand en arm krijg en ik me de blubbers zwem, heb ik het gevoel toch wel een paar wereldshots te hebben gemaakt (ahum) We zijn razend nieuwsgierig naar het resultaat en nemen een biertje mee naar ons terras. Van de kleine 100 foto’s zijn er 37 goed gelukt (zelfs mijn selfie is gelukt!) en zitten er inderdaad een paar wereldshots bij (een paar is 2 he?) Ik vind het een beregoede score, Gooijert vind het minimaal, tssssssss……… Maar ik ben serieus trots op de foto van de purperkop papegaaivis, ik bedoel die zijn niet de makkelijkste om te fotograferen.

Donderdag 11 december
We beginnen deze ochtend met regen……kei en keihard, bleg. Gooijert gaat duiken met een Duits echtpaar, ik plons het water in met t-shirt zodat ik geen regen op mijn rug voel. Na 10 minuten stopt de regen, ik ga snorkelen aan de ruige kant van het eiland en ik zie 2 grote murenes in elkaar geknoopt zitten, het is weer bijzonder druk met vis op het rif. Ik snorkel heen en weer en ik zie een grote schildpad, hij zit een meter of 7 diep en de stroming is al goed te merken, ik dobber een paar minuten boven hem, en hij wordt ingehaald door een napoleonvis (metertje groot). Daarna zie ik weer die prachtige witpuntkoffervis, balen dat ik geen camera bij me heb. Een grote makreel zwemt voorbij met een stuk visdraad uit zijn bek en ik zie in zijn bek een grote haak zitten, auw….das zielig. Maar ja deze vis krijg je echt niet te pakken. Als ik het water uitkom zoek ik Gooijert op, die is ook net het water uit een heeft niet echt een heel boeiende duik gehad, dus we duiken gelijk het water weer in met onze snorkels. Hopelijk zien we die koffervis en de schildpad weer met wat geluk. Nadat ik de 2 murenes heb aangewezen (die zaten nog gewoon op dezelfde stek) hebben we de langoest nog even gedag gezegd die sinds gisteren 1 afgebroken voelspriet heeft. En dan zien we in het ondiepe water de SCHILDPAD!! YESSSSS we benaderen hem heel voorzichtig en hij vind het allemaal prima, we zijn zo vreselijk dichtbij en we kunnen zijn schild aaien en ook zijn flippers. Hij neemt een paar ademteugen en dan hoor je psssscht, te gek gewoon!!! Gooijert filmt en fotografeert het dier aan alle kanten. Hij trekt zich niets van ons aan, echt zo bijzonder!!!! Na 10 minuten met hem te hebben gezwommen zoekt hij het iets dieper en gaan wij verder met onze zoektocht naar de koffervis, helaas vinden we die niet. Weer zien we de makreel met de vishaak in zijn bek voorbij zwemmen, hopelijk heeft hij er niet al te veel last van. Dat stomme sportvissen ook, het is alleen maar dierenleed, bah!
’s Avonds lopen we nog even over het strand en weer zien we de fluorescerende algen in het water, waar we lopen langs de vloedlijn licht het op met kleine lichtpuntjes, heel grappig!

Vrijdag 12 december
We zijn vroeg wakker deze ochtend dus ook vroeg klaar met het ontbijt, we gaan even snorkelen en op zoek naar die mooie koffervis, we zien hem al snel maar na 2 foto’s zwemt het diertje er als een raket vandoor. Jammer, maar hij staat op de foto, dan gaat Gooijert duiken en ik snorkel nog een keer. Tijdens de duik zie ik (gooijert) een napoleonvis, een blacktip haai en een schildpad die zich heeft verstopt voor zijn middagdutje onder het koraal. Als je keek kon je nog net zijn staart en een flipper zien. Verder nog wat murenes en de gebruikelijke koraal vissen, de duik duurt 45 minuten omdat de stroming best wel sterk is en we dus zo bij het eindpunt zijn. Na deze duik doen we even aan hardcore zonnen, vol in de zon, ff fikken, maar dat houden we niet langs vol het is bloedheet!!! We plonzen snel het water weer in …. met snorkel en onderwatercamera uiteraard. Ik (corrine) ga dit keer weer aan de slag met de onderwatercamera, we zien een zwart koffervisje met witte stippels, ik maak een paar foto’s en geef de camera aan Gooijert, die nog een paar blitse close uppies van het diertje maakt, later blijkt dat dit koffervisje het vrouwtje is van de witpuntkoffervis en die met die mooie kleuren is het mannetje, we hebben dus een heus setje koffervisjes voor onze bungalow zwemmen, hoe sweet! Ik maak nog een paar artistieke vissenfoto’s en dan gaan we het water uit.
Na de lunch gaan we snorkelen (what else is new??) dit keer op de zandvlakte bij coralgarden. Vanmorgen had ik al de bruine boompjeslipvis op de foto gezet (en best goed gelukt) nu doet Gooijert hetzelfde (ook goed gelukt) We hebben ook nog een paar te leuke kamtandslijmvisjes op de foto gezet en gaan na een uur het water maar weer uit om er vervolgens om 6 uur weer in te liggen, klaar om aan de ruige kant in het ondiepe te snorkelen, alleen als we verder komen wordt de stroming zo heftig dat we besluiten terug te gaan, er is niet tegenin te zwemmen. Gooijert ziet een rots verkleuren en dat blijkt een octopus te zijn, ha te gek! Dus het diertje wordt uitgebreid in alle kleuren en maten gefotografeerd. Elke foto die je van een octopus maakt is anders, haha.
We gaan terug en ik hoor Gooijert heel enthousiast in snorkeltaal iets roepen, ik kijk en verbaas me enorm! Ik zie een buitenaarts wezen, een gedrocht, een autobot …. een …. een …. een, sja wat is het eigenlijk?? Oké het is een spinkrab, hij ziet eruit als een tarantula maar dan met spons, alg, koraal en weet ik wat voor rommel op zijn lijf en poten, ook dit creatuurtje wordt gefotografeerd, waaah we zien er nog 1. Ook deze wordt uiteraard geportretteerd. Maar het belangrijkste van deze onderwatermissie was toch wel de koraaltijgerkrabwe hebben hem gevonden en dit keer lukt het fotograferen wel, jahoeh!!! Gooijert heeft het diertje prachtig op de foto weten te krijgen. Kortom onze missies voor vandaag zijn zeer geslaagd!
Zaterdag 13 december
Tijdens mijn ochtendsnorkeltocht sla ik de dieren over, ik ben namelijk op zoek naar schelpen, mooie schelpen. Het liefst die gave stekelhoorns in een niet al te groot formaat. Ik vind ze, ik vind er in totaal 7 stuks maar 6 ervan zijn bewoond door de rechtmatige eigenaar (de slak) en 1 is zodanig beschadigd (zeg maar gehalveerd) dat ik die niet wil hebben. Ik vind wel een paar mooie kauri’s en 2 heel mooie katteoogschelpen, ik ben er blij mee! Gooijert zijn duik was leuk maar geen bijzondere dingen gezien of meegemaakt, vanavond doet hij zijn laatste duik deze vakantie en dat is dan duik nummer 1605. In de middag gaan we op snorkeltrip met de speedboot, naar turtlepoint, we zijn benieuwd!!!! We worden gedropt midden op zee waar een groot koraalrif is. We zien heel veel grote koraaltafels, het is niet erg ondiep (wij houden van ondiep, lekker met je neus overal bovenop) Al snel zien we een mooie karetschildpad en later nog 1, ook komen we een wittip haai tegen en een redelijk vette napeleonvis. Maar het hoogtepunt van dit tripje is toch wel de egelrog die we zien liggen. Ik gil door mijn snorkel en bovenwater roep ik “STINGRAY” De andere 4 snorkelaars zijn nergens te bekennen dus alleen wij zien dit machtige beest liggen. Hij heeft zich bedekt met zand en ligt gewoon te chillen op de zandbodem tussen het koraal in. Wouw wouw wouw, wat bijzonder, deze rog is rond, grijzig van kleur en heeft een soort van pukkels/uitstulpsels op zijn hele lijf, vandaar de naam egelrog. Het dier is ruim 2 meter breed. Dan gaan we bij een andere stek snorkelen, daar moeten roggen zitten en ja hoor die zitten er. We zien 2 flinke pijlstaartroggen heen en weer zwemmen, ook te gek, ondanks dat het water niet zo helder is, maar dit is te leuk! Toch de moeite waard. Als we terug op Embudu zijn, gaan we nog even met een stoeltje langs de waterkant zitten op het strand, de zwartpunthaaitjes hebben het druk met visjes vangen, prachtig fenomeen. En ook de baby pijlstaartrog zwemt steeds voorbij, wat een genot is dit toch!
Zwitser Hans zegt de nachtduik voor vanavond af vanwege kramp in zijn kuit, maar gelukkig belde de duikbasis dat er nog iemand was die een nachtduik wilde doen en een buddy zocht, probleem opgelost dus.

  • 14 December 2014 - 12:43

    Jaap Verbruggen:

    Jammer he de tijd vliegt vooral op vacantie dan gaat het nog veul sneller .maar we hebben ge noten van jullie verslagen en de foto's de grtjs en een goede terug reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malediven, Malé

gooijert en corrine

We wonen op een zalig stekkie in Maarssen, we houden intens veel van dieren, natuur, elkaar en van reizen.

Actief sinds 19 Okt. 2009
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 85147

Voorgaande reizen:

29 November 2017 - 14 December 2017

Egypte de onderwaterwereld van Wadi Lahmi

01 Januari 2017 - 31 Januari 2017

Palawan

01 Januari 2016 - 02 Februari 2016

Mauritius

05 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Dominicaanse Republiek

23 November 2014 - 15 December 2014

Naar de Malediven!!!

Landen bezocht: