Gooijert & Corrine op avontuur - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu Gooijert & Corrine op avontuur - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

Gooijert & Corrine op avontuur

Door: Corrine

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

24 Januari 2017 | Filipijnen, El Nido

Woensdag 18 januari
We horen in het hotel dat voor vandaag alle tours zijn afgelast vanwege het weer. Het weer is prima, zonnig met hier en daar wat wolken en een lekker windje. We waren sowieso niet van plan een tour te doen, vandaag gaan we weer met de kajak op pad. We merken in de kajak dat het weer wel wat onstuimig is, hier en daar wat harde windstoten, we gaan naar het 2e strandje, daar is het iets minder mooi snorkelen maar ja we moeten ook weer terug kajakken en terug hebben we wind tegen. We zien tijdens het snorkelen de gebruikelijk dingen, geen bijzonderheden dit keer.
En dan terug kajakken.......wind tegen en sjemig wat een golven, ondanks dat we de kajak op het strand hebben laten leeglopen (we liggen ineens een stuk hoger en wat rechter in het water) is het ploeteren. Ik hou mijn ogen maar dicht want het water plonst in mijn ogen. Toch hebben we nog redelijk snel terug gepeddeld. We drinken een biertje aan een gloed nieuwe tent aan het strand, hier een paar meter vandaan. Gezellig maar sjeez het bier is duur zeg, wel 80 php voor een flesje terwijl het overal rond de 50 php is.
We eten pizza iets verderop en drinken nog een cocktail bij de tent waar we vorige week ook waren, de cocktails zijn echt smerig dus we houden het gezien na 1 drankje.

Donderdag 19 januari
Vannacht worden we beide wakker van krampen in onze darmen, Gooijert heeft de hele dag last, ik iets minder. Vandaag huren we weer dezelfde brommer als van de week. We gooien de tank vol en gaan op pad, dit keer de andere kant op. We volgen gewoon de betonnen weg. Het duurt even voordat we in het rustigere gedeelte komen, na 3 kwartier is het wel gedaan met de toeristen en komen we weer bijna niemand tegen. Niet dat dit tripje saai is hoor, je moet toch hier en daar wat obstakels op de weg ontwijken zoals brokken steen, een slapende hond, een overstekende geit of rijst die gewoon middenop de straat wordt gedroogd, waar een weg al niet goed voor is he? Hier en daar houdt ook ineens de betonnen weg op, dan rij je weer over stenen en grond en hop dan is de weg er ineens weer, het houdt de trip boeiend zeg maar.
We rijden in de bergen en het uitzicht is adembenemend, onderweg drinken we wat en als we weer verder gaan zien we een strand, we zetten de brommer neer en lopen naar het strand. Echt compleet verlaten nou ja op 3 echte beach babes na dan...... er lopen namelijk 3 varkens op het strand die de grootste lol hebben. We genieten van het uitzicht en gaan dan weer terug, het blijkt dat we in de provincie Sybaltan aan de andere kant van El Nido zijn beland, dus eerst zaten we west nu zitten we in het oosten van Palawan, haha.
We strijken daarna even neer in El Nido down town en alles bij elkaar zijn we 4 uur onderweg geweest, we zijn rozig van de zon en de wind. Na het diner brengen we de brommer terug en pakken onze spullen in. Het is nog even spannend of we morgen weg kunnen voor onze prive boottrip. Ook vandaag heeft de kustwacht geen toestemming gegeven om uit te varen namelijk. Palawan heeft een staart meegekregen van een monsoon op de Filipijnen waardoor er ruige tot zeer ruige zee met golven tussen 3,5e en 4,5e meter zijn ontstaan. We hadden gisteren helemaal niet mogen kajaken, oeps.....
In principe is de monsoon zo goed als voorbij en Palawan van de "lijst" af dus we gaan ervanuit dat de kustwacht morgen wel toestemming geeft om te vertrekken. We hebben onwijs veel zin in onze prive tour!

Vrijdag 20 januari
Om half 9 worden we opgehaald bij ons hotel Desert Rose, bij het strand van down town El Nido gaan we aan boord. We hebben 4 man personeel tot onze beschikking, een gids en tevens eigenaar van de boot, een kapitein, een kok en een manusje van alles. Als we bij de 1e stek gaan snorkelen en we komen het water uit worden keurig onze flippers gepakt en staat er een kop thee met wat lekkers voor ons klaar.
Doordat we van te voren hebben aangegeven dat we van mooie en stille snorkelplekjes houden is er van te voren geen route bekend. Tijdens het snorkelen vind Gooijert een mooie schelp, als we die aan boord leggen checken we nog even of hij echt onbewoond is. Maar toch voel ik iets bewegen in de schelp. We leggen hem weer neer en 2 minuten later zien we ineens dat de schelp een extra uitstulpsel heeft gekregen. Een harige poot steekt uit de schelp en ineens wandeld de schelp over de boot, oeps hij is bewoond door een rode heremietkreeft dus we gooien de schelp keurig weer terug.
Ook duiken we diverse (lege) doopvontschelpen op, sommige gooien we terug maar een mooi dubbel exemplaar houden we, die nemen we mee naar huis.
We lunchen op een prachtig strand. Een tafel wordt op het zand gezet en er komt van alles op tafel, het is echt heel heel veel en erg lekker. Rijst, geroosterd varken, garnalen, groenten, salade en fruit.
In de middag gaan we ook naar de secret lagoon, je moet een stukje door een rots klauteren en dan sta je met zijn 2-en in een ondiepe lagoon, omgeven door megahoge rotsen en prachtige vegetatie. Later in de middag staat er een fruit(rum)punch voor ons klaar (lekkah!) en we eten bij de plaats waar we ook overnachten. Dit keer niet in hutjes maar in een tentje. Het tentje wordt keurig voor ons neergezet en ons bedje opgemaakt. We eten weer op het strand (weer veel en lekker) We snorkelen in de avond, maar helaas ook nu is er niet zoveel te zien, dus nar 40 minuten houden we het voor gezien.
We drinken wat biertjes en gaan slapen, het dunne matrasje is ff wat minder.

Zaterdag 21 januari
We zijn vroeg wakker en we ontbijten weer op het strand, de small lagoon hadden we al gezien bij onze groepsboottour en nu zien we ook de big lagoon. We wachten rustig tot er wat boten weg zijn. Het doet ons een beetje denken aan de Efteling, boten die achter elkaar aan varen langs de kliffen en dan een rondje lagoon doen en er weer uit varen. Wij gaan met de kajak. We nemen ook een duikbril mee en af en toe spring ik in het water, ook onderwater is het mooi. We varen zo de lagoon rond, we hebben de tijd aan onszelf echt heerlijk!
We gaan ook naar snake island, de vorm van het eiland lijkt op een slang vandaar de naam. We gaan naar het hoogste punt voor een leuk uitzicht. Ondertussen snorkelen we op diverse stekken en wederom is het eten super, staat de thee en de rumpunch voor ons klaar.
De 2e nacht overnachten we bij Papaya beach, vanaf Desert Rose waren we hier al eens heen kajakt een heel leuk strand. Er staat 1 hut op het strand en die kan je huren, die is dus voor ons. De klamboe wordt erin gehangen en we gaan ook hier in de avond snorkelen, maar euh ook weer een beetje teleurgesteld komen we het water uit. Weer geen octopus, slakken, heremietkreeften, krabben enz....

Zondag 22 januari
Na ons ontbijtje op het strand vertekken we al vroeg, vandaag is er namelijk toestemming gegeven om de buitenste eiland te bezoeken. Dit was de laatste 2 weken niet mogelijk vanwege een bootongeluk en het slecht weer. Als eerste stoppen we bij secret beach. In de woeste zee bij een hoge klif moeten we het water uit en door een spleet in de rotsen laat je je op de golven door de spleet heen golven en dan kom je dus uit in een lagoon met een strand. Omdat we lekker vroeg zijn zijn we er al enige 2. Wat bijzonder zeg!
Daarna door de woest golven naar een prachtig stek om te snorkelen. Het is nog heerlijk rustig en we snorkelen dan ook dik een uur. Het is er echt heel mooi.
We pauzeren even en dan komen er al wat andere boten aan, als we weer het water ingaan zien we nog een kleine karetschildpad en we willen op ons gemak weer terug snorkelen maar inmiddels ligt het watervol met spartelend en kwebbelende toeristen. Als een speer gaan we naar onze boot. We moeten boten en toeristen en ankers ontwijken, niet grappig dit.
Maar dit was echt te gek, ook de 2e keer hebben we meer dan een uur in het water gelegen. We lunchen aan boord dit keer en dan varen we naar helicopter island. Een heftige tocht met onwijs veel wind en hoge golven. Bij helicopter island is het een drama met snorkelen, veel te veel golven en geen zicht.
Vlakbij leggen we aan bij een strandje, we chillen lekker op de boot en gaan nog een geheime grot in. Als we dan weer de haven van El Nido invaren is het net of we niet zijn weggeweest. We hebben 3 onwijs leuke en toffe dagen gehad.
Om 17 uur worden we opgehaald door onze shuttle bus, we gaan El Nido verlaten en op naar Tapik.
Rond 18 uur komen we aan en wouw wat is het hier gaaf, we hebben een geweldige beach bungalow, wat een ruimte en wat mooi!!!
We nemen een borrel en een snack en gaan op tijd naar bed.

Maandag 23 januari
Vandaag gaan we niet zoveel doen, beetje chillen, beetje hangen. We verdoen onze tijd met wat eten, borrelen, in de hangmat hangen. Zalig, even bijkomen. We gaan nog even het dorp in om wat chips en water in te slaan, maar dat is dan ook het actiefste moment van deze dag.

Dinsdag 24 januari
We hebben een snorkeltocht geboekt. Om 9 uur lopen we door zee naar de boot. Er staat een heftige wind en de golven zijn enorm! Het is dan ook alles behalve een rustig tochtje. Bij de 1e snorkelstek besluit de gids dat we hier niet gaan snorkelen (althans we denken dat hij dat besluit want hij zegt geen woord). We gaan naar een strand toe en blijkbaar gaan we daar lunchen. Wederom geen communicatie. We krijgen enorm veel rijst, wat salade en een uitgedroogde kippendij van de bbq en wat bananen, dat is niet de lunch die we gewent zijn bij de andere boottochten.
We zouden 4 snorkelstekken aan doen, we hebben er maar 3 gezien waarvan er 2 niet om aan te zien waren (dood of geen koraal). De 3e stek was mooi maar echt niet te doen om te zwemmen door de golven en enorme stroming. Ik kon niet eens normaal het water uitkomen (ik zat om het trapje heen gevouwen)
Als laatste stoppen we bij een prachtig mooi eiland met een enorm lang strand, we chillen daar even en gaan dan weer terug. Niet echt om enthousiast van te worden deze dag.

• 24 Januari 2017 - 14:50

Jaap Verbruggen:

Hallo duikers kheb de berichten ff door genomen en de foto s gekeken wel een pracht en praal daar .die foto waar gooijert voor dat gebouwtje zit is dat jullie Hotel ha h a maar het ziet er allmaal goed uit vooral die visser of duikers boot schitterend nu nog veel plezier en de grtjs L&J P S

• 24 Januari 2017 - 20:55

René:

Klinkt allemaal erg goed hoor! Die foto met palmbomen is wel erg goddelijk...