Gooijert & Corrine op grotverkenning - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu Gooijert & Corrine op grotverkenning - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

Gooijert & Corrine op grotverkenning

Door: Corrine

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

29 Januari 2017 | Filipijnen, El Nido

Woensdag 25 januari
Vandaag doen we niet zoveel, beetje lezen, beetje chillen, beetje kletsen. We lopen naar het dorp voor de broodnodige boodschappen zoals chips, fruit, cola en rum. Als we terug lopen naar ons resort Tapik vinden we een kleine zeester en een degenkrab. Beide harstikke dood en zo goed als droog. Een degenkrab hebben we beide nog nooit in het echt gezien, niet dood en niet levend. We nemen het diertje mee en drogen hem verder in de zon, het is heel breekbaar, dus of we hem heel mee naar huis krijgen is nog maar de vraag.
Verder liggen er heel veel skeletten van sepia's op het strand, we vinden ze van 2 tot 30 cm groot. De mooiste nemen we mee naar huis.

Donderdag 26 januari
Om 9 uur staat onze brommer klaar. We gaan vandaag weer eens op pad, we dachten naar het noorden te gaan, dat val nog niet mee, we rijden meer het binnenland in komen we achter. In het dorp New Ibajay bezoeken we een grot (Ille cave), niet zo heel groot maar erg mooi met wat stalagmietjes en tietjes. We rijden weer terug en denken dat we nu naar het noorden rijden, dat is ook niet echt zo, we gaan nu richting El Nido, er is dus helemaal geen weg naar het noorden komen we achter. Dan gaan we naar het zuiden, onderweg drinken we wat en vervolgen we onze weg weer. Opeens houdt de weg op, we moeten een beek doorsteken, maar er is ook een gammel bruggetje daar gaan we overheen. Op deze route is echt helemaal geen kip te bekennen, we komen amper ander verkeer tegen en onderweg zijn ook weinig tot geen huisjes. Af en toe passeren we een mini dorp. Aan de weg wordt hier flink gewerkt, dus we moeten hier en daar zand, rotsen en losliggende stenen trotseren om verder te komen. Het is wel een avontuurlijk ritje zo. Regelmatig stoppen we om wat foto's te maken en te genieten van het uitzicht.
Voor inmiddels de 3e x deze vakantie wordt de weg aan ons gevraagd, blijkbaar zien we er slim uit ofzo, haha. In ieder geval weten we alle keren ook echt antwoord te geven wat klopt.
In het dorp scoren we nog even zakjes aanmaak ananaslimonde, cola en rum en dan leveren we de brommer weer in om 18 uur. Dan zijn we dus deze dag flink op pad geweest met de brommer.Vanochtend hebben we er 2 liter benzine in gegooit en nu blijkt dat hij ongeveer 1 op 50 verbruikt niet slecht dus. we hebben wel een blikken reet van het zadel, dat dan weer wel!

Vrijdag 27 januari
Ook al hebben we tijdens deze vakantie echt soms geen totaal benul van tijd, dag of datum, we weten wel dat onze vakantie ten einde gaat lopen, we gaan nu aftellen. Deze ochtend gaan we eerst eens op pad in het dorp en de jungle. We lopen langs en in de rijstvelden en het dorpje zelf. De jungle is prachtig. Over het strand lopen we terug naar onze beach cottage. De middag lummelen we wat op het strand en lezen een boekje.

Zaterdag 28 januari
Ook vandaag een lummeldag, er is hier ook niet zoveel te doen dus we zonnen in de ochtend, we chillen, we drinken een borrel en spelen met de honden.

Zondag 29 januari
Onze laatste hele dag bij Tapik, morgen begint onze terugtocht. Maar deze ochtend is de zonsopkomst erg mooi, we zijn vroeg wakker en het is eb. Ik ga opzoek naar de blauwe kleine krabjes die ik gistren al had gespot en toen zag ik er tientallen, nu zie ik er geen honderden maar duizenden over het strand rennen in groepen. Ik maak er uiteraard wat foto's van. Daarna lopen we samen nog even naar het water en in de ondiepe poelen zien we kleine koraalformaties. Ook zien we wat krabben, heremietkreeften, kleine sepia's, visjes, ja zelfs kleine gifgroene berenkreeftjes. Maar ook hier en daar een kerstboomkokerworm in de kleuren, blauw en rood.
Als we daarna over het strand lopen gaan er 2 honden van het resort met ons mee. Je bouwt toch een band op in korte tijd als je de honden aandacht geeft. Een beetje kroelen met ze, maar we geven ze ook te eten. En bij de kleine pup halen we ook hier en daar wat teken en vlooien weg. Hoe schattig is het dan dat ze met je meelopen en aan komen rennen als je naar ze fluit.
Vandaag is het overigens de eerste dag dat het niet meer waait. Het is bloedheet daardoor. Op het strand vinden we nog een dode degenkrab en een paar mooie schelpen. We hebben een koffer vol mee naar huis te nemen in ieder geval.
We checken alvast in en lummelen de rest van de dag een beetje op het strand. Morgen om 14 uur Filipijnse tijd begint onze lange terugreis naar Nederland.

De Filipijnen: wij hebben onwijs genoten, het is een prachtig land, de jungle is waanzinnig mooi en diverse, met prachtig groen, beekjes en kleine watervallen. De mensen zijn vriendelijk, het klimaat is warm, veel zon maar ook veel bewolking en uiteraard hier en daar een korte bui. De tricycle is het algemene vervoermiddel, auto's zie je op Palawan niet veel. De Bacuit Archipel is waanzinnig mooi, met stijle rotsen die uit het water steken. De strandjes ertussen zijn idyllisch. Er wordt enorm veel rijst gegeten. Helaas zien we ook minder fijne dingen zoals overbevissing, de riffen zijn veel te leeg en ja het kleine zeebaarsje wat op je bord ligt tijdens een boottocht zwom een uur geleden nog op het rif. Speervissen mag hier gewoon nog. De grote vissersvloten mogen inmiddels niet meer vissen in de Bacuit Archipel. Gelukkig zien en horen we ook dat er goede wil bij de lokale bevolking heerst, die afhankelijk zijn van het toerisme. Plastic zwerfafval is ook hier een probleem. En baby aapjes vastgebonden aan een bamboestok zien we helaas ook nog te vaak.
Ook zien we soms heel grote doopvontschelpen en andere grote schelpen bij de lokale vissers in de tuin liggen. De grote mantelschelpen daarvan wordt het vlees gegeten en van de doopvontschelpen ook, ook al zijn ze beschermt.
Hanen gevechten is hier ook heel normaal. Maar soms zie je dan ook weer varkens los lopen bij een huis en kippen en eenden scharrelen in het rond. Overal hebben ze hier honden, de meesten hebben het aardig (het kan altijd beter) maar soms zien je er heel treurige gevallen bij lopen.
We hebben in ieder geval echt wel genoten van onze reis naar Palawan met als hoogtepunt de privé boottour in de Bacuit Archipel.

• 29 Januari 2017 - 09:53

Lianne:

Jullie hebben echt weer een top reis gemaakt, bedankt weer voor het gezellige delen van jullie ervaringen, dat gaf toch wat warmte in de hier zo koude tijd haha!
    Goede reis naar huis en tot snel!

• 29 Januari 2017 - 10:10

Adrie:

Nou goed reis morgen
    Het was mooi om weer mee te reizen

• 29 Januari 2017 - 11:09

Ariane:

Mooi verhaal. Was vast een mooie reis.
    Maar baby aapjes vastgebonden ?!? Why en wie doet zoiets zieks.
    Heb je ze vrij gelaten ?

Veilige reis terug!
    Ariane

• 29 Januari 2017 - 11:30

Jaap Verbruggen:

allo luitjes wat zijn het weer hele mooie plaatjes tis echt mooi daar ....maar ik lees dat het jullie laatste dag alweer is de tijd is om gevlogen ja toch . nou een vooerspoedige terug reis en gooijert een tip houd je Koffer in de hand ha ha de grtjs LOES & jaap