Gooijert en Corrine en de smurfblauwe benen - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu Gooijert en Corrine en de smurfblauwe benen - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

Gooijert en Corrine en de smurfblauwe benen

Door: Corrine

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

16 Januari 2017 | Filipijnen, El Nido

Vrijdag 13 januari
Als de zee weer terug is trekken we erop uit met de kajak, we gaan naar een ander eiland, we trekken de kajak op de rotsen en gaan snorkelen in onze zwarte lycra ninja pakjes (geen foto van, sorry). Een beetje teleurstellend is het hier, op 3 vissen en een paar bewoonde schelpen na vinden we niets bijzonders. We kajakken wat verder rondom het eiland en vinden een piepklein strandje, daar gaan we heen. Hier is iets meer leven, maar echt heel boeiend is het niet. We kajakken terug en frissen ons op. We nemen de tricyle naar El Nido downtown. Wat blijkt mijn lange zwarte lycra ninjabroek geeft blauw af want ik heb smurfblauwe benen. We eten een wrap met falafal en besluiten dan om een massage te nemen. Een massage van een uur voor 400 php (nog geen 8 euro) die beviel goed. Ik ben bijna van mijn blauwe benen af, want Gooijert attendeert me erop toen we weg liepen dat mijn matrasje niet meer wit maar blauw was, haha.
We drinken een biertje aan het strand en bij de duikshop schrijven we ons in voor een duik/snorkeltrip voor overmorgen. Terug gekomen bij ons hotelletje nemen we een rum cola en we bestuderen de gekko's op de muur. Maar er zit behalve de kleine 5 cm gekko's ook een reuzengekko tussen, alleen is die wat verlegen maar na een uurtje laat hij zit in vol ornaat zien op de muur. Als 2 ninja's sluipen we naar de gekko en we fotograferen hem allebei. Ik met de Nikon D4 en een 70-200 mm lens, ik gebruik geen flits maar hoge iso. Gooijert maakt een foto met zijn Sealife 1200 en gebruikt de ingebouwde flits. Ook al is zijn foto niet scherp op zijn ogen en die van mij wel, vinden we de foto met de sealife toch wat beter....... beetje jammer voor mij, hihi.
We besluiten om de gekko met mijn camera verder te fotograferen maar dan met een duiklamp erbij , maar hoe ninja achtig we aan kwamen sluipen zo niet ninja achtig loopt Gooijert terug om zijn lamp te pakken en floep weg is de gekko en die laat zich de hele avond niet meer zien.

Zaterdag 14 januari
Vandaag gaan we al vroeg met de kajak op pad. Het eerste stuk lopen we door het lage water voordat we ons in de kajak hijsen. Het water is kristalhelder en er staat geen wind dus de zee is zo vlak als een spiegel. We zien heel grote zeesterren en groepjes zee egels op de zandbodem liggen. We zien dan koraalformaties en visjes in het water, wat een mooi tochtje. We gaan naar het eerste strandje maar zien hier niet heel veel koraal dus besluiten verder te roeien naar het 3e strandje. Als we op het strandje zijn moeten we eerste de kajak leeg laten lopen, hij is een beetje lek, haha. Het begint te regenen als we gaan snorkelen, maar het is hier prachtig! We zien naaktslakken, kogelvissen, prachtig koraal, doopvontschelpen, wier enz enz. Ik ben een beetje misselijk en het wordt steeds erger. Ik smeer me in met zonnebrand en het blauw druipt weer van mijn benen.....zucht. Toch gaan we na een korte pauze nog even verder snorkelen. Het regent nog steeds. Dat maakt het snorkelen wat lastiger want het zodra het zoete water met het zoute water mengt door de bewegingen van het snorkelen wordt het water stroperig en is je zicht weg.
Later in de middag kajakken we terug, best een stukkie maar we zijn inmiddels ervaren kajakkers haha.

Zondag 15 januari
Duikdag, we gaan met de boot mee en als Gooijert gaat duiken zou ik kunnen snorkelen, helaas niets van waar. Bij de eerste duikstek is geen fluit te zien, bij de 2e en 3e duikstek is het water zo diep en is er veel stroming dat snorkelen geen nut heeft maar ook niet kan.
Gooijert maakt 2 mooie duiken, de 1e vond hij niet zoveel aan. De 3e duik is een tunnelduik, we ontmoeten een paar Nederlanders op de boot en 1 meisje vind het een beetje eng, dus Gooijert ontfermt zich over haar. Iedereen blij. Het fotograferen onderwater met duiken is lastig omdat het tijd kost en je bent met een groep en die zwemmen gewoon door.
Bij de duikbasis aangekomen hoeven we na onze klacht niet te betalen voor mij. Het is toch 1000 php (20 euro) wat je moet betalen voor de boottocht om te snorkelen.
In het centrum nemen we nog een gesuikerde crêpe en bij ons hotelletje genieten we van de zonsondergang met een rummetje cola. Dan gaan we toch eens op pad om hier te nachtsnorkelen. Het is een eind zwemmen voordat je in wat dieper en helderder water komt. En het snorkelen is zwaar voor Gooijert omdat hij snorkelt zonder snorkel, die is hij namelijk net verloren. Toch zien we boeiende dingen, een prachtige grote schelp rent voorbij, daarin zit een rood gestippelde heremietkreeft, we zien camouflage vijlvissen in het wier zitten en we zien ook die mooie zeester die we gisteren met kajakken op de bodem zagen liggen. Op de terugweg zwemt er ineens een sepiola (dwergintkivs) in mijn lichtbundel, WOUW het diertje is ongeveer 3 cm groot. Als Gooijert hem fotografeert zit hij keurig op een rotsje. Gooijert zijn lamp is leeg en zonder snorkel snorkelen is niet handig dus we gaan na een half uur terug, morgen doen we nog wel een poging.

  • 16 Januari 2017 - 11:57

    Willem:

    Ha.. snorkelen zonder snorkel...dat kan toch helemaal niet. Maar goed dat Gooijert wel ervaring heeft met lekkende kanobootjes.

    Veel plezier. Gr. Willem.

  • 16 Januari 2017 - 12:32

    Gooijert:

    Maar ik sla tenminste niet om met mijn kano zodra hij het water raakt. Is bij sommige mensen wel eens anders Isin ervaring

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

gooijert en corrine

We wonen op een zalig stekkie in Maarssen, we houden intens veel van dieren, natuur, elkaar en van reizen.

Actief sinds 19 Okt. 2009
Verslag gelezen: 656
Totaal aantal bezoekers 85189

Voorgaande reizen:

29 November 2017 - 14 December 2017

Egypte de onderwaterwereld van Wadi Lahmi

01 Januari 2017 - 31 Januari 2017

Palawan

01 Januari 2016 - 02 Februari 2016

Mauritius

05 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Dominicaanse Republiek

23 November 2014 - 15 December 2014

Naar de Malediven!!!

Landen bezocht: