Wonderbaarlijk - Reisverslag uit Juan Dolio, Dominicaanse Republiek van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu Wonderbaarlijk - Reisverslag uit Juan Dolio, Dominicaanse Republiek van gooijert en corrine - WaarBenJij.nu

Wonderbaarlijk

Door: Corrine

Blijf op de hoogte en volg gooijert en corrine

18 Februari 2015 | Dominicaanse Republiek, Juan Dolio

Gisteren hebben we een eco jungle tour gedaan, maar we gaan eerst even terug naar eergisteren. We gaan die dag na een strandwandeling snorkelen, maar we besluiten een ander stukje strand te nemen waar we erin gaan. De hoek waar de vissers in en uit het water komen hebben we al helemaal uitgepluist. Het is een erg hete dag, dus we gaan deze dag 2 x snorkelen. De eerste trip zijn we nog geen minuut in het water of we zien al snel 5 langoesten, wederom niet groot, maar groot spul zit hier gewoonweg niet (meer). In dit stukje zien we eigenlijk nooit speervissers en we snappen al snel waarom, het is goed uitkijken waar je snorkelt het is ondiep en grillig, je zit zo vast tussen de zee-egels, rotspunten en vuurkoraal. En de golven helpen je daar fijn aan mee, kortom uitkijken waar je zwemt. Maar dat gaat ons goed af, we zien daarna 2 egelvissen en we vinden weer een grote schelp met slak. De 2e snorkeltrip worden we verrast door jawel... hou je vast..... een school (ja echt een school!!) vissen!! Geen bijzondere vissen, maar wouw een school vis.....dat is serieus waar de eerste school die we zien hier. Verder zien we octopussen waarvan 1 baby octopus, een piepklein octopusje, ik probeer hem op mijn hand te krijgen maar dat wil de octopus-baby niet. We laten hem verder met rust. Dan zien we nog een valse steenvis en een megagrote panterbot (platvis) Heel erg leuk om hier rond te snorkelen, van de week van we dit verder uitpluizen. Maar een wonderbaarlijk stukje rif met wat meer leven als in de rest van de baai. Het is echt te bizar voor woorden hoe vreselijk leeg gevist het hier is. We hebben dit echt nog nooit eerder meegemaakt!

Gisteren zijn we vanuit Bayahibe vertrokken voor een eco jungle tour. Een wandeling door een natuurpark, heel eerlijk gezegd weinig bijzonders en niet veel vogels.... In het park dalen we af naar een grot met water. Hier zien we wat vleermuizen en we zwemmen in het heerlijk koele water. Na een kort zwemtochtje kleden we ons weer aan en lopen verder naar de bus, na een kort ritje worden we afgezet bij de Chavon rivier en daar maken we een boottocht van 3 kwartier. De cuba libre vloeit rijkelijk (vooral bij ons) en als we aanmeren staat onze lunch klaar. We krijgen nog wat uitleg over planten en kruiden en maken nog een kort tochtje door de bergen. Je kan dan gaan kajakken, maar ik ga op vogeltjesjacht en Gooijert duikt in de kajak. Ook hier niet heel veel bijzondere vogels te zien. De gids laat op zijn telefoon het geluid horen van een broad-billed tody. Dit vogeltje komt alleen voor op de Dominicaanse Republiek en is erg territoriaal. En het werkt!!! Zodra hij het geluid hoort van de indringer, komt hij kijken, hij vliegt heen en weer. Later zet ik hem nog een paar keer op de foto als hij net een insect heeft gevangen, heel gaaf! Dan gaan we weer terug naar de bus, we bezoeken nog een sieradenfabriekje waar veel bedelende kinderen lopen en drinken dan een biertje op zijn Dominicaans: in een plastic bekertje. De tour zit er dan alweer op. Het was een leuke tour, maar wij hadden wel wat meer van de flora en fauna verwacht. Maar gezellig was het wel!

• 19 Februari 2015 - 10:15

René:

Ook al zijn jullie minder enthousiast, ik vind het nog behoorlijk indrukwekkend allemaal!
    Veel plezier nog daar!
    Groet René Juliëtte Lesse & Peike